Hapjesprincess

Een blog over hardlopen, gezond eten en de mediterrane keuken. Julie Van Weehaeghe wil mensen inspireren met haar olijfolierijke gerechten en kookworkshops.

www.hapjesprinces.be

 

Waarom ben je begonnen met een blog rond gezond eten en sporten?

Ik heb altijd al veel blogs over voeding gelezen omdat ik dat leuk vond. Al snel besefte ik dat ik dat zelf ook wel wou. Elke avond probeer ik een eigen gerecht en wil ik mensen op die manier inspireren.

Je haalt je inspiratie uit de mediterrane keuken. Waarom?

De mediterrane keuken bestaat uit veel groenten en er wordt ook veel olijfolie gebruikt. Zelf vind ik die keuken ook heel leuk en lekker. Het is meer een gewoonte geworden om inspiratie uit deze keuken te halen.

Probeer je zelf te experimenteren met gezonde voeding?

Ik test af en toe wel zaken uit. Zo heb ik wat geëxperimenteerd met superfoods.

Waar haal je dan je inspiratie voor gerechten?

Ik lees heel veel kookboeken en andere blogs dus daar haal ik mijn inspiratie. Mijn favoriete blogs zijn www.foodbandits.nl
https://cuisinedeclementine.squarespace.com/ & http://www.mynewroots.org/site/.

Welk voedsel heeft het lichaam volgens jou nodig?

Eigenlijk heeft ons lichaam alle voedingsstoffen nodig. Ook eiwitten, koolhydraten en vetten. Te veel koolhydraten is natuurlijk niet zo goed. Zelf kies ik voor tragere koolhydraten, omdat ik het gevoel heb dat ik dan langer voldaan ben en minder trek heb ik andere zoetigheden. Het is belangrijk dat je een goede balans vindt tussen deze drie voedingsstoffen. Daarnaast heeft je lichaam ook groenten nodig.

Je hebt meegedaan met 8 weeks to hotpants. Wat is dit precies en waarom wou je meedoen?

De laatste jaren loop ik wat minder omdat het wat eentonig is geworden. Ik wou dus een nieuwe uitdaging. Bovendien werd mijn lichaam niet mooier van al dat joggen. Ik begon meer te trainen op kracht. Hoewel mijn gewicht wel toenam, nam mijn vetmassa wel af.

8 weeks to hotpants was eigenlijk een soort van bootcamp in open lucht, met acht à tien personen. Je sport dan zonder fitnesstoestellen en gebruikt in de plaats daarvan bijvoorbeeld banden om je armspieren te trainen. Ook maak je meer gebruik van je eigen lichaamsgewicht bij het sporten. Naast de bootcamp had je een keer per week nog een sessie met een personal trainer. Je moest ook een aangepast voedingspatroon volgen, maar voor mij was dat niet echt iets nieuws aangezien ik dat altijd gedaan heb. 

Je houdt van hardlopen. Waarom?

Hoewel ik nu minder loop, hou ik er nog steeds van. Lopen is het ideale moment om tijd voor jezelf te nemen en je hoofd leeg te maken.

Bestaat er zoiets als te veel sporten?

Ja toch wel. Lopen werkt heel verslavend. Je wil steeds verder, steeds beter doen. Te veel is ook nooit goed.

Heb je tips voor mensen die gezonder willen leven?

Begin met een gezond ontbijt. Best begin je met kleine stapjes. Zo moet je keer per keer iets aanpassen in je voedingspatroon. Bijvoorbeeld het schrappen van brood tijdens het ontbijt. Na verloop van tijd wordt dat wel een gewoonte. Het belangrijkste is natuurlijk dat je moet doen waar je je goed bij voelt en dat je moet eten wat je lekker vindt terwijl je daar ook de goede balans in vindt.