Wat moet u weten over zwangerschapsmisselijkheid?

  • Tussen 70 en 85% van de zwangere vrouwen wordt in het eerste trimester geplaagd door misselijkheid.
  • De ene vrouw heeft er alleen ’s ochtends last van, de andere bijna heel de dag. De term ‘ochtendmisselijkheid’ geldt dus niet voor iedereen.
  • Meestal start dit vervelende symptoom tussen de 4de en de 6de week en houdt het op tussen de 14de en de 16de week. Maar sommige vrouwen blijven misselijk gedurende hun volledige zwangerschap.
  • De precieze oorzaak is niet goed gekend. Volgens specialisten zijn meerdere factoren verantwoordelijk: lichamelijke veranderingen, grotere hoeveelheden van bepaalde hormonen, grotere gevoeligheid voor geuren, stress omwille van de zwangerschap enzovoort.
  • In de meeste gevallen is deze misselijkheid niet ernstig en bestaat er geen risico voor de moeder of het ongeboren kind. Toch is ze hinderlijk en kan ze het welzijn en de dagelijkse activiteiten verstoren.

Hoe kan gember u hiervan afhelpen?

  • In 1999 erkende de Wereldgezondheidsorganisatie het gebruik van de wortelstok van gember als middel tegen misselijkheid en overgeven tijdens de zwangerschap.
  • Tijdens het overgeven hangt de maag er als een levensloze zak bij, wat een misselijk gevoel teweegbrengt. Gember bevordert de peristaltiek van de maag.
  • Omdat gember geen ongewenste effecten veroorzaakt, mogen vrouwen het vanaf het begin van de zwangerschap innemen om de misselijkheid te bestrijden.
  • Het is echter niet voldoende het kruid dagelijks in de maaltijden te verwerken. Men raadt gembertabletten aan die verkocht worden in de apotheek. Voor een optimale doeltreffendheid is het belangrijk alleen tabletten te nemen met een gestandaardiseerd droogextract van gember.

Welke andere trucjes kan u toepassen?

  • Eet bij het ontwaken in bed al enkele droge koekjes en wacht even voor het opstaan. Probeer vervolgens de rest van de dag op regelmatige basis te eten. Zorg ervoor dat uw maag nooit leeg is. Maar eet ook niet te veel.
  • Geef de voorkeur aan koud voedsel. Dit heeft een minder uitgesproken geur dan warm eten en wekt bijgevolg minder weerzin op.
  • Vermijd gekruide, vette of gefrituurde gerechten, die zijn moeilijker te verteren.
  • Drink heel de dag door kleine slokjes water, bij voorkeur buiten de maaltijden.
  • Omdat stress en vermoeidheid de misselijkheid kunnen verergeren, is het van essentieel belang dat u voldoende rust. Schakel desnoods hulp in als er nog andere kinderen in huis rondlopen.